Toetstoetser
Regelmatig toets ik toetsen.
Liefst aldus:
- Docenten sturen mij een toets die ze gebruiken voor de summatieve toetsing (= om te kunnen beslissen over het verdere studieverloop
van studenten).
- Ik kijk eerst of het ontvangen materiaal (een 'toetspakket')
compleet is. Zitten de doelen erbij? Een toets meet in hoeverre de studenten de doelen
bereikt hebben; zonder die doelen kan ik weinig zinnigs zeggen
over de toets.
- Ik probeer de toets te doorgronden (het pakket moet immers ook
voor een visitatiecommissie begrijpelijk zijn).
- Vervolgens geef ik reacties op:
- de helderheid van het toetspakket;
- de doelen en de doelformulering;
- de toetsvorm, de uitvoering, de beoordeling;
- de toets in detail.
- Die reacties schrijf ik in een
'toetskwaliteitsfeedbackformulier', dat bedoeld is voor schriftelijke
feedback (het formulier bevat zelf toetskundige toelichting).
- Én ik schrijf commentaar in het toetsmateriaal zelf, als
annotaties: vragen, opmerkingen, suggesties, soms een plakbaar
voorbeeld, veel toelichting.
- Soms geef ik ook suggesties voor vereenvoudiging van de
summatieve toetsing en versterking van de formatieve inzet van
toetsing - er wordt immers veel te veel summatief getoetst.
- Dat alles stuur ik met een zorgvuldig mailtje terug (het is even
schrikken als je toets ineens vol rode lettertjes staat).
- De docenten gaan ermee aan de slag en verzamelen punten ter
bespreking.
- Na enkele weken bespreken we alles rond de tafel.
Maar beter:
Zomaar aan afzonderlijke toetsen sleutelen kan helpen, maar het kan ook
bij een rimpeling blijven. Het gaat beter als zo'n
toetstoetsing past in het beleid van een opleiding om de kwaliteit van
de toetsing te verbeteren. Bijvoorbeeld:
- aandacht voor de toetsbekwaamheid van de docenten;
- zorg voor samenhang tussen doelen, toetsing, leeractiviteiten en
onderwijs;
- toerusting van de examencommissie;
- keuzes op opleidingsniveau over toetskwesties zoals:
- het scheiden van summatieve en formatieve toetsing;
- het scheiden van begeleiding en beoordeling;
- tweede en derde beoordelaars, beoordelingsformulieren, etc.
- een systeem om de kwaliteit van de toetsing te borgen.
En dan:
Het is ontzaglijk veel werk. Veel mensen worden niet vrolijk van
toetsen en nog minder van doelen formuleren, en je komt als opleiding
niet zomaar van een toetsverslaving af. Maar het helpt wel. Als
studenten en docenten weten waar ze het voor doen (de doelen) en
waaraan ze kunnen zien of dat lukt (toetsing), dan gaat de toetsing
beter en verloopt het onderwijs gemakkelijker. En de studenten, die
leren vanzelf de goede kant op.
|
Getoetste meerkeuzetoets: het originele
bestand, voorzien van annotaties. Meestal combineer ik deze
detailterugkoppeling met globale terugkoppeling in het
toetskwaliteitsfeedbackformulier.
|