Spreker, workshopleider
|
 |
|
Oké, erg flitsend zie ik er niet uit, maar
ik had koorts en kwam toch.
|
Vreemd is het wel: terwijl ik betoog dat studenten betrekkelijk
weinig leren van colleges, sta ik zelf met veel plezier voor een
groep te praten. En telkens als ik me daar dan bewust van ben, zeg
ik 'daar sta ik weer te preken', waarop de luisteraars zeggen: 'valt
wel mee, ga vooral door'.
Maar goed, als het even kan zorg ik dat mijn luisteraars en
workshopdeelnemers behoorlijk gaan werken en denken.
Tijdens zo'n workshop, vooral ook erna, en liefst zelfs al
ervoor. Het
gaat zoveel beter met een kleine opdracht vooraf.
In de loop van de jaren ben ik een heel arsenaal aan middelen en
technieken gaan gebruiken. Tekeningen en schema's in powerpoint -
sommige tevens beschikbaar in een zelfstudievariant. Een vraag
projecteren, overleg onderling, steek kaartjes omhoog, licht je keuze
toe - wat in een sociaal veilige omgeving veel leuker werkt dan digitale
middelen. Of ineens een debatje middenin een lezing: opstaan allemaal,
wie A vindt staat links, wie B vindt staat rechts, en je kunt heen en
weer lopen.
En altijd in zo goed mogelijk overleg met de opdrachtgever en liefst
ook de doelgroep zelf. Tevoren: bij het opstellen van mijn voorstelmail,
bij de voorstelopdracht, bij het maken van plan en powerpoint; en tijdens de workshop,
afhankelijk van de wensen van de deelnemers en van hoe het gaat. Een
dynamisch gebeuren!
|
 |
|
Een publieksdiscussievraag moet vooral
meerduidig zijn, anders krijg je geen gelaagde discussie.
Onder de groenstemmers zijn er die zeggen "Ja, studenten die
leren voor de toets moeten zich schamen" en er zijn er die
zeggen "Ja, docenten die onderwijs verzorgen waar deze vraag
op kan duiken moeten zich schamen."
|
Enkele presentatie- of workshoptitels van de afgelopen jaren
- Is dit ook voor het tentamen? (zie
blogje)
- De Powerpoint voorbij
- Didactische consistentie
- Rubrics - helder beoordelen, doelbewust leren
- Constructive Alignment and Formative Assessment
- Hardlopers en meelifters: collateral damage?
- Toetsen, terugkoppelen, beoordelen
- Peer review, waarom zou je?
- Het beoordelen van afstudeerscripties
- Online peerreview, een wondermiddel?
- Naar een sociale leeromgeving?
- Ontwerpen van online zelfstudiemodules
- Portfolio's voor academische ontwikkeling
- Willibrord Huisman over componeren en dirigeren

|