Redacteur
|
 |
|
Liefst in de vorm van een interview, met
foto van de direct betrokkene of de opdrachtgever. In de
marge vergrootbare afbeeldingen en vervolglinks naar
projectmateriaal. Onderaan (buiten beeld) links naar
gerelateerde webpagina's en sites.
NB: Zie inmiddels onderwijsadvieselement
48.
|
Behalve ontwerper,
ontwikkelaar en adviseur ben ik vaak
ook schrijver en redacteur.
Het begon toen ik aan de Open Universiteit het boekje "Studeren met
de muis" schreef. Studienet was toen net gebouwd (1997), maar
een introductie was er niet. Die was hard nodig voor de OU-studenten, die toen
veelal voor het eerst met een computer gingen studeren. Het boekje
sloeg aan, onder meer vanwege zijn wat luchtige toon. In dezelfde
stijl heb ik vervolgens de omvangrijke online zelfstudiecursus
"Studeren met de muis" ontwikkeld, die vele jaren
gedraaid heeft.
Met twee collega's heb ik - tot januari 2012 - de IOWO-website
uitgebouwd tot een gewaardeerd communicatiekanaal naar onze
potentiële opdrachtgevers en naar de docenten van de Radboud
Universiteit. Naast de vaste rubrieken gaven de
actueelberichten een aardig overzicht van wat onderwijsadvies
inhoudt.
Voorts heb ik vrijwel alle leermiddelen van IOWO's
docententrainingen gestructureerd, geredigeerd, gezet, en soms herschreven. Al
deze materialen zijn toen ontsloten in de vrij toegankelijke
BKO-gids.
In projecten besteed ik veel aandacht aan de kwaliteit en
toon van de mail die naar de projectdeelnemers gaat. Verzorg
ik ergens een scholing, dan lever ik conceptteksten aan voor de
mailtjes die de leidinggevende aan de cursisten zendt. Want met een goed verlopen "online
voortraject" krijgt een scholingsdag een vliegende start.
Liever annoteren dan redigeren
De laatste jaren werk ik regelmatig met docenten die mij hun stukken
sturen. Dat zijn dan beleidsdocumenten, cursusinformatie, opdrachten,
toetsen en beoordelingsformulieren. Misschien zou ik die in één keer tot
iets acceptabels kunnen redigeren, maar dat doe ik liever niet; ik ben
adviseur en mijn bedoeling is dat deze docenten hiervan leren om het
voortaan zelf beter te kunnen doen (of om beter te weten waarom ze het
juist zo laten).
Ik schrijf dan annotaties tussen de alinea's, bijna in
spreektaal. Het zijn allerlei opmerkingen: vragen, bedenkingen,
alternatieven, suggesties, verwijzingen, en toelichtingen waarom ik die
suggesties doe. Complimenten zet ik er ook graag tussen. En en passant
corrigeer ik desgewenst ook taalfouten.
De docenten vinden zoiets dan op maandagochtend in hun mail en gaan
ermee aan de slag. Enige tijd later volgt dan een bespreking rond de
tafel.
Webteksten zijn geen papierteksten
Wie wil "schrijven voor het web" raad ik het
volgende aan:
- probeer een metafoor te vinden om iets over te
dragen;
- verbeeld die metafoor met een tekening of foto;
- werk waar mogelijk met schema's, liefst interactieve;
- toon waar het kan de mensen, in tekst (directe rede),
en met foto's;
- maak zelf de foto's of ga mee met de fotograaf;
- besteed veel aandacht aan de titel en boventitel;
- schrijf in een persoonlijke stijl en pas op voor het
grijs redigeren van de tekst;
- zorg voor vervolgmogelijkheden in de vorm van
hyperlinks.
Veel hiervan vindt u terug in de
onderwijsadvieselementen die ik sinds 2001 maak.
In mijn vrije tijd ben ik redacteur en webmaster van een aantal
projectwebsites:
- deze website, sinds 1997: vooral onderwijsadvies, muziek, en
nostalgie
- sinds januari 2012: het passieproject
delastpost.nl
- de website van de
Kinderkerk
1997-2012
-
Campus
Choir
met verborgen webpagina's met veel zelfgeschreven muziek
Bijgewerkt 9 september 2018
|