Onderwijsadviseur
|
 |
|
Persoonlijke stijl: sprekende tekeningen. In een
workshop werkt dit plaatje veel beter dan
een powerpointbullet met "transmissiemodel".
Dochter Eva maakte in de loop der jaren
zo'n 100 tekeningen voor me. Ze begon in 1998, toen ze zeven
was, en ze doet het gelukkig nog steeds.
|
Wat doe ik als onderwijsadviseur? Het onderwijs verder helpen:
efficiënter, effectiever, flexibeler, duurzamer, en beter
verantwoord. Dat doe ik vooral door docententeams en andere
onderwijsverantwoordelijken bij te staan.
Vaak stel ik, als halve buitenstaander, onverwachte vragen. Soms
ook kom ik met voorbeelden van hoe het elders gebeurt. Of met eigen
suggesties van hoe het ook zou kunnen. Ik bekijk het onderwijs
vanuit de positie van de student - en dan niet alleen van de
briljante, maar ook van de gewone, die evenzeer tot de doelgroep van
het onderwijs behoort. En altijd met het doel van het onderwijs voor
ogen: bekwame afstudeerders.
Maar met alleen oogopenende gesprekken en inspirerende
presentaties kom je er niet. Adviseren betekent voor mij meestal:
meedenken, meeontwerpen, meeontwikkelen, meeschrijven, redigeren, sjablonen
maken, een leeromgeving helpen inrichten. Assisteren bij de eerste
uitvoering van nieuw onderwijs. Evalueren, verslagleggen,
documenteren, presenteren. Zorgen dat de betrokkenen het verder
zonder mij kunnen. Dat hun collega's er ook mee verder kunnen.
Meestal combineer ik twee werkwijzen: enerzijds het samenwerken met de
betrokkenen (er zijn, mail, telefoon) en anderzijds het ontwikkelen van
materiaal (een discussiestuk, workshoppowerpoint, zelfstudiemodule). Als
ik redigeer, dan annoteer
ik liever, als het ware in gesprek met de schrijver, opdat
die zelf het stuk kan verbeteren.
En ik hou van echte workshops. Dus geen monologen, hooguit hele
korte, maar vooral: werken, praten, actie, door alle deelnemers.
Zorgvuldig aangekondigd, liefst met een actief online voortraject. Met
materiaal ter plekke en achtergrondmateriaal naderhand. Ook een
natraject als het te organiseren valt. Of zelfs twee van zulke
workshops, met een online werktraject er tussenin - mijn favoriete vorm
voor een cursus.
Maar ik ben eigenlijk bioloog. Ik ben onderwijsadviseur
geworden door op veel verschillende plaatsen te werken, als
onderwijsontwikkelaar, docentenscholer, redacteur en adviseur. Soms lang
(achttien jaar Open Universiteit), soms kort (een workshop van twee
uur). Ik steek veel op van docenten, directeuren, collega's, en ook,
vooral de laatste jaren, van studenten: alle
zangers in de koren die ik dirigeer. Het werkt!
Inhoudelijk cv
|
 |
|
Veel van mijn activiteiten leiden tot iets tastbaars,
althans, online tastbaar; en dat zet ik zoveel mogelijk op
deze website. Zie:
|
De afgelopen jaren heb ik me binnen en buiten de RU
gespecialiseerd in:
- toetsen & beoordelen,
- bepalen, formuleren, en laten werken van eindkwalificaties
- formuleren van doelen en rubrics,
- online interactie, met name peer review,
- de sociale leeromgeving,
- visie op leren en onderwijs,
- docentprofessionalisering.
Daarvoor werkte ik tien jaar bij IOWO, ook als adviseur, vooral aan:
- het inrichten van digitale leeromgevingen;
- docentportfolio's;
- online interactie tussen studenten;
- scholing over Onderwijs en ICT;
- interactieve werkvormen;
- webredactie en communicatie.
Bij de Open Universiteit werkte ik achttien jaar lang aan:
- open afstandsonderwijs, tweede kans, tweede weg;
- ontwerpen en ontwikkelen van digitale zelfstudieprogramma's;
- informatie en scholing rond de digitale leeromgevingen;
- scholen van studenten en docenten over online leren.
Ondertussen deed ik een promotieonderzoek naar de overdracht van
geluid in bossen.
Daarvoor studeerde ik Biologie in Nijmegen, alwaar ik als
studentassistent enkele online zelfstudiemodules ontwikkelde.
|