Onderwijsadvies
|
 |
|
Een actiefoto van mezelf als
onderwijsadviseur heb ik niet. Maar deze kan er ook mee
door. Of je nu je vioolspel of je onderwijs wilt verbeteren
maakt niet zo veel uit. Blijf vooral strijken, ik sta je
bij.
|
Sinds januair 2012 ben ik
zelfstandig onderwijsadviseur, naast mijn werk aan de
Radboud Universiteit. Daarvoor was ik dat ook al, maar dan bij het nu
opgeheven IOWO. Enkele IOWO-opdrachtgevers zijn met mij verder
gegaan, andere opdrachten krijg ik via kennissen of op grond van
deze website.
U vindt hier:
- hoe ik werk, bijvoorbeeld als
adviseur,
toetstoetser,
redacteur,
spreker;
- allerlei blogjes over mijn onderwijsadvieswerk;
- 'elementen', vrij beschikbaar
zelfstudiemateriaal over:
- constructive alignment (63 en 64)
- leerdoelen bepalen, beschrijven en onderschrijven (66
en 55)
- formatief terugkoppelen en summatief toetsen; rubrics (67 en 65)
- formeel en noodgedwongen groepswerk (68 en 69)
- online peer review (48, 47, 44)
- en meer, ook antiek spul vanaf 2004
- documenten, veelal geschreven als onderdeel van een adviestraject;
- heel oud werk, zoals
Studienet 2001
,
Open universiteit;
- en veel wat niet met onderwijs maar wel met mij te maken heeft.
Ik noem enkele projecten waar ik de afgelopen jaren bij betrokken was:
- herziening van de opleidingen Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen van de RU;
- beoordeling van de toetskwaliteit van een opleiding van de HAN;
- ontwikkeling van de landelijke voortgangstoets van KNO-artsen in opleiding;
- scholing van Pabo-docenten over toetsing;
- ontwikkeling van een rubric voor het beoordelen van klinisch redeneren;
- ontwikkeling van toetsprogrammamatrijzen (relatie doelen - toetsing - eindkwalificaties)
- vernieuwing van de opleiding van de School voor Spiritualiteit van het Titus Brandsma Instituut;
- advies en redactie bij het vinden en formuleren van eindkwalificaties;
- invoering online peer review in diverse opleidingen van de RU;
- begeleiding van RU-docenten bij het leren gebruiken van interactieve werkvormen;
- BKO-cursussen over toetsing, doelgerichtheid, en visie op docentschap;
- redactie en publicatie van alle studiematerialen voor de BKO van de RU;
- redactie van portfolio-opdrachten voor bachelorstudenten biologie van de RU;
- workshops over weblectures, didactische consistentie, toetsing, rubrics, sociale leeromgeving.
Ik zal u hier graag meer over vertellen, links naar
projectwebsites opsturen, en ook met de betrokkenen in contact
brengen als u dat wilt. Bel of mail
me gerust.

|