Willibrord Huisman Homepage
www.willibrordhuisman.nl

Webstek

vuller
Blogjes:
- alles
- alleen onderwijs
- alleen koorwerk
- alleen kinderwerk
Onderwijsadvies
- adviseur
- toetstoetser 
- redacteur 
- spreker 
- elementen
- documenten
- papers
Koorwerk
- nieuwsbrief
- compositiesNaar een submenu in deze website 
- BrandsmaNaar een submenu in deze website
KvK 54336031 
Contact & colofon 

Elders

vuller
Passieproject 
Campuskoor 
Kinderkerk 
I.M. Elianne MullerOpent nieuw venster of nieuw tabblad 

Nostalgie

vuller
Huis van Huisman 1997
HomePage van Eva 
Muizenissen (column)
IOWO  
Studienet 2001Opent nieuw venster of nieuw tabblad 
Ou Online 1994Opent nieuw venster of nieuw tabblad 
Proefschrift 1990

 

Onderwijsadvieselementen

Online zelfstudiemodules voor docenten en andere onderwijsontwikkelaars.

Over onderwijs ontwerpen
 
63
Didactische consistentie
Constructive alignment in beeld gebracht.
2011
geanimeerde powerpoint met toelichting in geeltjes
 
66
Doelen van uw onderwijs bepalen en beschrijven
Het kunnen formuleren helpt bij het bepalen.
2014
twee pdf's
 
55
Persoonlijke leerdoelen schrijven
Werkbaar voor u, leesbaar voor anderen.
2021
pdf
 
65
Rubrics
Doelen, verwachtingen, beoordeling in één tabel.
2015
drie pdf's
  one in English
 
68
Beoordelen van formeel groepswerk
Bepaal individuele bekwaamheid.
2018
pdf
 
69
Inrichten van noodgedwongen groepswerk
Goed omgaan met zeer beperkte middelen.
2018
pdf
 
67
Toetsen, terugkoppelen, beoordelen
Formatief en summatief toetsen ontrafeld.
2013
geanimeerde powerpoint met toelichting in geeltjes
 
64
Teaching Teaching
and Understanding Understanding
De bekende video van Claus Braband, 2006.
2006
webpagina die de video ontsluit
 
28
Ontwerpen van online zelfstudiemodules
Maak ze zo dat ze vanzelf gebruikt worden.
2015
pdf + ppt
 
61
Digitale didactiek
Waarin verschilt die van gewone didactiek?
2006
schema in gif met notenKlik en de noot verschijnt. Hopelijk. 
 
31
Contactvormen en nieuwe media
Een helder begrippenkader helpt.
2005
schema in gif met noten
 
60
De leeromgeving en wat doet BB daar?
Een 'digitale leeromgeving' bestaat niet
2006
schema in gif met noten
 
12
Het vormgeven van zelfsturing
Ontwerpinstrument door Arie Geerding.
2010
webpagina + spreadsheet
Over online interactie
 
48
Werken met werkstukken
Peer review: minder nakijken, betere resultaten.
2009
webpagina met bijlagen
 
47
Online peer review
Elkaar helpen of onderling beoordelen?
2009
geanimeerde powerpoint met toelichting in geeltjes
 
44
Vormen van forumgebruik
Een kamertje? Wat kan daar allemaal gebeuren?
2006
webpagina met noten
 
08
Een opdracht uitvoeren via BB
BKO-cursus, 2004 - gaat nog altijd zo.
2005
schema in gif met noten
Overige onderwerpen
 
55
Persoonlijke leerdoelen schrijven
Voor in uw eigen professionaliseringstraject.
2021
pdf (FAQ)
 
22
Hanteer het studentperspectief
Redactionele aanwijzingen
2009
1 en 2 A4'tjes
 
77
Portfolio's, wat moet je ermee
Overzicht met schitterende tekeningen
2009
powerpoint te lezen in notitieweergave
 
16
Weblectures
Van substitutie naar transformatie
2012
geanimeerde powerpoint + overzichtstabel
 
11
Digitaal reflectie-instrument voor docenten
Spreadsheet integreert verscheidene reflecties
2008
webpagina + spreadsheet
 
23
De respons bij online evaluaties
Als die laag is, ligt dat ergens aan.
2009
webpagina met noten
 

MuseumstukkenWat stellen die elementstatussen voor? 

 
Waarom bewaard?
Docentprofessionalisering
 
32
Verloop van de ICTO-training van IOWO
Bemuisbare kaart van een hybride cursus.
2005
Historie.
 
10
Een digitaal portfolio voor RU-docenten
Proefinrichting, behoefte kwam pas in 2010
2004
Ooit waardevolle overwegingen
rond portfoliogebruik.
 
09
Rondleiding door het BKO-traject
Snel een overzicht van de leeromgeving
2004
Historie
Forums voor online interactie
 
33
Een opdracht uitwerken via een forum
Abstract schema bemuisbaar toegelicht.
2005
Vorm: flashobject,
werkt nog altijd, als u én uw computer het goed vinden
 
51
Bevroren forum: BKO-cursisten
Zie hun werk, lees de annotaties.
2004
De annotaties over
de forumbijdragen.
 
52
Alle forums van 'Mystagogy'
Opdrachtgestuurd contact wereldwijd.
2004
Nostalgie, dank aan TBI &
SURF innovatieproject.
 
53
Face-to-face debat, online voorbereid
Inventieve inrichting van interactie
2004
Mooi voorbeeld van een
hybride werkvorm.
 
35
Iets meedelen: forum, announcement, mail?
Kies welbewust en mail zo weinig mogelijk.
2005
Ontwerpvragen zijn
nog altijd relevant.
 
37
Als u geen forumberichten kunt plaatsen
Hulppagina rond almaar terugkerend probleem
2007
Ergernis over onhandige
beveiligingswaarschuwingen.
Beheer van onderwijsmateriaal
 
71
Beheer van onderwijsmateriaal bij VOHA
Een CMS of een armemensenoplossing?
2007
Afwegingen zijn voor sommige
docententeams nu nog relevant.
 
36
Werken met externe content
Stopt u uw onderwijsmateriaal in BB of erbuiten?
2005
Nostalgie & tekening.
Inhoudelijk achterhaald.
 
39
Publiceren via BB op zeven manieren
Typen in veldjes of een eigen server?
2006
Nostalgie
Inhoudelijk achterhaald.
 
 
Wat zijn 'onderwijsadvieselementen'?
In de afgelopen jaren heb ik tientallen webpublicaties ontwikkeld, meestal als onderdeel van een workshop of adviestraject. De meeste zijn ook afzonderlijk min of meer begrijpelijk en te gebruiken als zelfstudiemodule.
Sommige bevatten een stapsgewijs groeiend schema, andere bestaan uit een powerpoint waarin de toelichting in de vorm van geeltjes verschijnt. Weer andere zijn niet veel meer dan een printbare pdf.
Deze "onderwijsadvieselementen" veronderstellen aandacht; ze zijn gemaakt voor cursisten die er de tijd voor nemen: soms enkele minuten, soms een kwartier.
In element 63 leg ik didactische consistentie uit door te beginnen met de maar al te herkenbare didactische inconsistentie. Die ontstaat doordat de toetsing niet meet in hoeverre de student alle doelen bereikt heeft. De docent heeft daardoor een onmogelijke taak. De verstandige student vraagt terecht "is dit ook voor het tentamen?" Hij moet immers, van regeringswege, in zo weinig mogelijk studietijd zoveel mogelijk studiepunten behalen.
Element 63 (gebaseerd op het werk van Biggs) bestaat uit een schema en een geanimeerde powerpoint, die ik gebruik bij presentaties. Mijn toelichting staat nu samengevat in 'geeltjes', die bij elke animatiestap verschijnen.
Dochter Eva Huisman maakte de tekeningen. De metafoor 'een boog bouwen' voor bijvoorbeeld 'een publicatie schrijven' is geïnspireerd op de miniatuurtoren van baksteentjes die mijn vader bouwde.
Deze pagina is bijgewerkt op 10 juli 2022

 

Klik voor origineel formaat in nieuw venster.
In 2009 tekende Eva een reeks  portfolio- en dossiertypen, met een posterpresentatie als metafoor voor het portfolio.
Zie onderwijsadvieselement 77.
© Willibrord Huisman 1990-2022
Reacties? Vragen? Graag!
Multifunctionele webstek:
permanent in ontwikkeling,
altijd wel ergens verouderd,
sinds november 2011.