Aanvankelijk was deze film slechts in
lage kwaliteit via Internet beschikbaar. Voor gebruik in cursussen
hebben we de DVD-versie opgeknipt in vier delen en gecomprimeerd tot
wmv. U vindt ze hieronder nog. Waarschijnlijk zijn de
Youtubeversies
inmiddels praktischer.
Part one looks at university teaching from a
student perspective. We meet Susan and Robert who are prototypes
of two very different kinds of students with very different
motivations for being at university.
Part two adopts a teacher perspective. We meet
teachers at levels 1, 2, and 3, (according to John Biggs' "three
levels of thinking about teaching") who repectively focus on "wat
students are", "what teachers do", and "what students do".
Part three takes a knowledge perspective on
teaching. We look at how we, Homo sapiens, acquire new information
in terms of old - and how 'understanding' can happen at five
different levels (according to "The SOLO Taxonomy").
Part four integrates all previous parts and
presents one of the most important insights form the research in
teaching and learning, namely: "Constructive Alignment" (developed
by John Biggs).
Deze film is geïnspireerd op het boek
Teaching for Quality Learning at University van
John Biggs (2007). Zie ook de
tekst aldaar over
constructive alignment.
Over dit onderwijsadvieselement 64
Deze videofragmenten worden hier ontsloten voor
cursisten van de BKO-cursussen van de Radboud Universiteit.
U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in
mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of
gebruikt heb.
Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen
en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie,
bijvoorbeeld in het kader van de BKO.
De meeste heb ik ontwikkeld bij
IOWO, dat
inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch
intact; let op het jaartal en de status.
Onregelmatig maak ik ook nieuwe.
De index geeft u een overzicht van de
onderwerpen en statussen.
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen.
Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat
essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste.
Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie.