Onderwijsontwikkeling en digitale didactiekDigitale didactiek bestaat niet, zeggen sommigen. En gelijk hebben ze: het is ouderwets om de digitale wereld los te zien van de 'reële'. Maar in de dagelijkse praktijk is het wel een handig begrip. Lees de tekst van boven naar beneden, terwijl u op de rode
cijfertjes en sterretjes klikt.
|
Onderwijsadvieselement 612006
|
OnderwijsSommigen denken bij onderwijs alleen aan de 1 uitvoering van onderwijs - het 'voor de klas staan'. Maar 2 toetsing en materiaalontwikkeling horen er even hard bij. WeloverwogenOnderwijs wil iets bereiken. Wie degelijk wil werken, 3 expliciteert
alles. Niet gemakkelijk, want onderwijs staat 4 niet op zichzelf. Hoe
beter je het wilt doen, hoe meer je merkt dat dat bepaald wordt door
5 visie - en beperkt door
6 randvoorwaarden. Gaat het wel goed?Evalueren (7) helpt:
je ziet waar het beter kan. Soms moet je daartoe je visie herzien. Of
überhaupt je visie eens uitschrijven. Als je dit systematisch doet,
heet het kwaliteitszorg. OntwerpenVeel onderwijs is in de praktijk gegroeid, voortbouwend op eerder onderwijs, volgens een impliciet ontwerp. Wie nu onderwijs ontwerpt, begint met de 8 toetsing: hoe bewijst de afstudeerder een vakbekwaam academicus te zijn. Het onderwijs helpt de student dat te worden (9). Digitale invasieDe computer maakt veel nieuws mogelijk en dat gaat niet vanzelf goed |
Expliciteren van keuzenHeel vaak zit de 'digitale didactiek' in de 11 mediumkeuze: waarom gebruik je voor welke werkvorm welk middel, medium, platform, formaat, sjabloon, etcetera. Dergelijke keuzen waren vroeger vaak impliciet, maar nu zijn er veel meer mogelijkheden, en komen er telkens nieuwe bij. Bij de 12 uitvoering van onderwijs speelt hetzelfde. Vroeger kon een docent improviserend begeleiden; wie dat nu probeert in een online forum, komt bedrogen uit. De taken en rollen van de deelnemers (studenten, docent, wellicht anderen) moeten van te voren doordacht worden én door de studenten geaccepteerd worden - anders gaat het mis. 'Digitale didactiek' helpt de docenten met dit soort vragen. ConclusieBestaat er dus toch een digitale didactiek? Misschien is het maar een
tijdelijk verschijnsel, net als cursussen 'schrijven voor het web'. Het
is in elk geval een halfslachtig verschijnsel: want wie de
digitaal-didactische vragen echt goed wil beantwoorden, komt gewoon uit
bij de vragen over goed onderwijs. Maar daar komen docenten vaak niet aan toe |
![]() |
![]() |
![]() |
Meer over dit onderwerpOver mediumkeuze:Over online interactie:Voor RU-docenten: |
|
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of gebruikt heb.Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie, bijvoorbeeld in het kader van de BKO.De meeste heb ik ontwikkeld bij IOWO, dat inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch intact; let op het jaartal en de status.Onregelmatig maak ik ook nieuwe.De index geeft u een overzicht van de onderwerpen en statussen.Ik stel uw reacties zeer op prijs.
Willibrord Huisman, 2002 - 2021
www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvieswww.ru.nl/docenten (Radboud Universiteit, Teaching and Learning Centre)
|
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen. Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste. Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie. |