Voor het RU-studiesuccesseminar
"Online peer feedback: een wondermiddel?" ontwikkelde
onderwijsadviseur
Willibrord Huisman een reeks schema's van het principe van online peer
review, van een aantal varianten, en van enkele punten van aandacht.
Deze schema's hebben de vorm van geanimeerde powerpointdia's; zonder
toelichting zijn deze evenwel weinig begrijpelijk. De
powerpoint die u hier aantreft is daarom uitgebreid met 'geeltjes',
opdat deze voor zelfstudie geschikt is.
Is deze materie nieuw voor u, dan wordt u aangeraden om zowel deze
powerpoint door te nemen als de onder 3 vermelde beschrijving van een
praktijkgeval uit 2009 inclusief bijlagen.
1:
Basisschema van peer feedback
2: De zelfstudiepowerpoint
3: Praktijkvoorbeeld 2009
4: Zie ook inmiddels, 2014, 2017
Meer lezen
Colofon (uw reacties worden zeer gewaardeerd!)
1: Basisschema (zie de
ppt voor toelichting en verdere uitwerking)
NB: naar keuze bestudeert u eerst deze powerpoint en daarna de
onder 3 gegeven teksten, of andersom. De twee publicaties vullen elkaar
aan.
3: Praktijkvoorbeeld 2009, inclusief 'recept'
In 2009 implementeerde Prof. Anneke Smelik online peer feedback in
haar onderwijs; daarbij begeleid door IOWO-adviseurs Riekje de Jong en
Willibrord Huisman. Ondanks de late start was het direct een succes.
Op de IOWO-website verscheen hierover een artikel. Bovendien
publiceerde IOWO in detail de werkwijze, op zo'n manier dat anderen deze
zouden kunnen overnemen.
De technische
instructies rond het gebruik van de forums (NB: deze bleken
achteraf tamelijk overbodig; de studenten gebruikten ze niet en
kwamen er zelf ook wel uit, op hun, wat rommeliger, manier.)
4: Recentere notities
Inmiddels, 2017, is online peer review in veel opleidingen een
vanzelfsprekendheid geworden. Met enige regelmaat verzorg ik nog
workshops over dit onderwerp, gaandeweg steeds minder over het digitale
aspect en steeds meer over het functionele, tot en met de vraag waar die
reviewvaardigheden eigenlijk in de eindcompetenties van de bachelor of
master staan.
Online peer review in academisch onderwijs, 2014
.pdf
Samenvatting van de praktijk aan de Radboud Universiteit, inclusief
adviezen in de vorm van do's en don'ts.
Peer review, waarom zou je? Wat, hoe, wie?, 2017
.pdf
Over peer review als werkvorm in academisch onderwijs. Samenvatting van een presentatie voor RU-docenten.
Meer lezen
Bij invoering van online peer review in bestaand onderwijs blijkt
regelmatig dat de betrokken docenten nog een paradigmawisseling moeten
doormaken van leerstofgebaseerd onderwijs naar doelgericht onderwijs.
Ook het scheiden van begeleiding en beoordeling is niet gemakkelijk te
realiseren. De noodzaak van deze veranderingen wordt aannemelijk gemaakt
in de webpublicatie over didactische consistentie, die eveneens
grotendeels uit een zelfstudiepowerpoint bestaat. U vindt deze
publicatie, met verdere verwijzingen, op www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvies/63
In de IOWO-webpublicatie "Docenten
staan er niet alleen voor" (pdf) toont Willibrord Huisman de mogelijkheden
om de docenttaak te verlichten en hun effectiviteit te versterken.
Over dit onderwijsadvieselement
Deze publicatie is gebaseerd op diverse door IOWO begeleide
implementaties van online peer review in het hoger onderwijs,
2003-2011.
Tekeningen Eva Huisman, 2011
Bent U RU-docent? Gebruik het docentadviespunt van de
afdeling Onderwijsondersteuning, via
www.ru.nl/oo/docentadviespunt
U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in
mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of
gebruikt heb.
Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen
en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie,
bijvoorbeeld in het kader van de BKO.
De meeste heb ik ontwikkeld bij
IOWO, dat
inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch
intact; let op het jaartal en de status.
Onregelmatig maak ik ook nieuwe.
De index geeft u een overzicht van de
onderwerpen en statussen.
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen.
Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat
essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste.
Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie.