|
Ref. |
Typering |
Beschrijving |
Actoren |
Infrastructuur |
Didactische voordelen |
Nadelen |
0 |
Geen video (uitgangssituatie) |
Een docent geeft een hoorcollege, |
Docent |
Collegezaal |
|
|
1. |
Uitzenden |
Opnemen en tegelijkertijd (live) uitzenden |
Docent, cameraman M/V of automaat |
" plus voorzieningen voor opname en uitzending |
Dit vergroot de vrijheid van plaats |
geen interactie |
2. |
Herhalen |
Opnemen en tegelijkertijd plus naderhand enkele malen uitzenden |
Als 1, plus iemand die zorgt voor de uitzendingen |
" plus voorziening voor tussentijdse opslag van de opname |
Als 1, plus vergroot enigszins de vrijheid van tijd |
" |
3a. |
Uitzending gemist, |
Opnemen en beschikbaar stellen voor wie het op eigen plaats en tijd zien wil. Een werkstudent maakt de opname. |
Docent, |
Als 2, plus een streaming server plus regeling van toegangsrechten |
Maximale vrijheid van tijd, plaats Vrijheid van tempo (herhaald, onderbroken, en versneld) |
" |
3b. |
Uitzending gemist, |
Opnemen en beschikbaar stellen voor wie het op eigen plaats en tijd zien wil. Opname start en stopt automatisch. |
Docent |
Als 3a, plus een systeem voor het op afstand automatisch aan- en uitschakelen plus een accuraat zaalgebruiksrooster |
Als 3a. |
t.o.v. 3a: er gaat vaker wat mis; de opnames bevatten overbodige randen; ongeschikt bij gewoon bordgebruik |
4a. |
Index handmatig |
Als 3, plus: de weergave is voorzien van een inhoudsopgave waardoor de kijker kan springen naar delen naar keuze |
Als 3a of 3b, plus iemand die met enige kennis van zaken een inhoudsopgave maakt |
Als 3, plus software voor indexering, en aan de kant van de kijker, software die gebruik daarvan mogelijk maakt. |
Student kan vele malen efficiënter naderhand terugkijken |
|
4b. |
Index via beamersignaal |
Als 4a, maar de inhoudsopgave wordt automatisch gegenereerd op grond van de beeldwisselingen in de projectie (bv. de powerpoint). |
Als 3 |
Als 4a |
" |
ongeschikt voor bordgebruik |
4c. |
Index via tekstherkenning |
Als 4a, maar de letters uit het beamersignaal worden door software gelezen en omgezet naar een doorzoekbaar tekstbestand dat tevens als inhoudsopgave dienst doet. |
Als 3 |
Als 4a |
" |
" |
5. |
Vervangen en toevoegen |
Als 3 of 4; bovendien kunnen delen van opnamen van nieuwere colleges toegevoegd worden en/of oude opnamen vervangen |
Als 3 of 4, plus een ondersteuner op faculteitsniveau |
Als 3 of 4, plus een systeem voor beheer en metadatering |
De kwaliteit wordt beter en differentiatie (naar bv doel en doelgroep) wordt mogelijk. |
|
6. |
Eigen kennisclips: |
Als 5; uitgangspunt is nu echter niet meer de collegezaalpraktijk maar de weblecture zelf. Losse opnamen gaan fungeren als 'kennisclips'. |
Als 5, plus een ambulante cameraman M/V en/of een ondersteuner bij het zelf maken van opnamen |
Als 5, plus meer middelen om opnamen te transcoderen (als docenten eigen camera's gebruiken) |
Hoorcollege wordt meer werkcollege op grond van thuis bestudeerde kennisclips |
|
7. |
Andermans kennisclips: |
Als 6; video's van elders worden in of via de leeromgeving van de RU beschikbaar gesteld |
Als 5, plus een UB-ondersteuner op het gebied van gebruiksrecht |
Als 6 |
Als 6, maar omvang en veelzijdigheid is veel groter |
|
8. |
Ook door studenten |
Studenten maken video's in het kader van hun studie en stellen die aan sommige of alle anderen binnen de RU beschikbaar |
Student |
Als 7; beheer wordt ingewikkelder |
Werkstukken in de vorm van videorapportages, practicumopnamen, opnamen tbv portfolio's, etcetera |
|
9. |
Met tijdcode |
Bij weergave kan de video worden stopgezet; de tijdcode van dat moment is dan als hyperlink kopieerbaar en plakbaar in bv. een Wordbestand of een forumbericht. Wie later op die link klikt, ziet de video, gestart op precies dat moment. Bv.: |
Docent, student, medestudenten |
Software die dit mogelijk maakt, zowel aan de kant van de streaming server als aan de kant van de kijker. |
Veel meer interactie rond een eenmaal opgenomen video. Studenten kunnen (elkaar) vragen stellen, docenten kunnen extra toelichtingen schrijven. |
|
10. |
Annoteren door docent ("tagging") |
Als in de marge van een boek kan de docent tekstberichtjes toevoegen in de tijdlijn van de video. Deze berichtjes kunnen hyperlinks bevatten. De kijker ziet de annotaties voorbijkomen tijdens het zien van de video. |
Docent |
Software die dit mogelijk maakt, zowel aan de serverkant als bij de kijker. |
Docent kan materiaal achteraf verbeteren en verrijken |
actie is nog altijd van docent naar student |
11. |
Annoteren door student zelf |
Als 10, maar de student maakt zijn eigen annotaties |
Student |
Als 10 |
Student kan actiever de video bestuderen |
alleen gericht op zelfstudie |
12. |
Annoteren door studenten onderling |
Als 11, maar de studenten + docent kunnen elkaars annotaties zien en erop reageren |
Docent, student, medestudenten |
Als 10 |
Studenten kunnen een video online in detail bespreken, zoals ze in een forum tekst kunnen bespreken. |
werkt alleen in onderwijs dat structureel gebruik maakt van online interactie. |
Toelichting |
|
|
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of gebruikt heb.Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie, bijvoorbeeld in het kader van de BKO.De meeste heb ik ontwikkeld bij IOWO, dat inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch intact; let op het jaartal en de status.Onregelmatig maak ik ook nieuwe.De index geeft u een overzicht van de onderwerpen en statussen.Ik stel uw reacties zeer op prijs.
Willibrord Huisman, 2002 - 2021
www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvieswww.ru.nl/docenten (Radboud Universiteit, Teaching and Learning Centre)
|
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen. Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste. Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie. |