De vier belangrijkste conclusies1. Docenten zijn geen studenten. Het systeem mag hun portfolio niet in een keurslijf dwingen waarin ze per competentie of deelcompetentie iets moeten invullen. In plaats daarvan bieden we de docenten een afzonderlijke competentiekaart met bijbehorend advies. Hoe ze hun portfolio inrichten, dat beslissen ze zelf. 2. Docenten kunnen veel van elkaar leren. Hun
portfolio-ontwikkeling moeten zij dus voor anderen zichtbaar kunnen
maken en in een vertrouwde omgeving kunnen bespreken. Daartoe bieden
we hun een
4. De beoordelingscommissie is niet zo digitaal. Waarschijnlijk wil die de twee belangrijkste portfoliodelen (het overzichtsdocument en het reflectiedocument) op papier zien en om de tafel bespreken. Daarom raden we de docenten aan om die twee stukken gewoon in Word te schrijven - en niet te structureren via menu-opties in het portfoliosysteem. Het bewijsdeel blijft wel digitaal. |
|
Adviseurs in onderwijs,
|
|
|
Nu en verder...Het nu voor LBK ingerichte systeem staat gereed voor een pilot met zo'n tien cursisten. In een tweede fase kan het voor het gehele LBK-traject in gebruik worden genomen. |
Aanleiding was de opdracht van de RU, dienst
P&O, aan IOWO om een digitaal portfoliosysteem gebruiksklaar te
maken voor dit Leerwerktraject. Uit een kort vooronderzoek kwam het HAN-portfoliosysteem als meest geschikt voor
te voorschijn.
In december 2003 is dit inrichtingsproject gestart met een bijeenkomst waarin de wensen en de mogelijkheden over en weer besproken zijn. In mei 2004 is het werk afgerond met een terugblik op het succesvolle project en een vooruitblik in de vorm van mogelijke samenwerkingstrajecten.
|
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of gebruikt heb.Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie, bijvoorbeeld in het kader van de BKO.De meeste heb ik ontwikkeld bij IOWO, dat inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch intact; let op het jaartal en de status.Onregelmatig maak ik ook nieuwe.De index geeft u een overzicht van de onderwerpen en statussen.Ik stel uw reacties zeer op prijs.
Willibrord Huisman, 2002 - 2021
www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvieswww.ru.nl/docenten (Radboud Universiteit, Teaching and Learning Centre)
|
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen. Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste. Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie. |