De vier belangrijkste conclusies1. Docenten zijn geen studenten. Het systeem mag hun portfolio niet in een keurslijf dwingen waarin ze per competentie of deelcompetentie iets moeten invullen. In plaats daarvan bieden we de docenten een afzonderlijke competentiekaart met bijbehorend advies. Hoe ze hun portfolio inrichten, dat beslissen ze zelf. 2. Docenten kunnen veel van elkaar leren. Hun portfolio-ontwikkeling moeten zij dus voor anderen zichtbaar kunnen maken en in een vertrouwde omgeving kunnen bespreken. Daartoe bieden we hun een leerwerktraject, dat opdrachten bevat ter ontwikkeling en onderlinge bespreking van de portfolio's. 3. Beoordeling van docenten is een formeel gebeuren, waarin de rollen en rechten nauw luisteren. Om deze reden onderscheiden we meer rollen dan in studentportfolio's gebruikelijk is. Er is een duidelijke scheiding tussen coach en beoordelaar; de beoordelaar ziet alleen het presentatiedeel (overzichtsdocument, reflectiedocument, bewijs). 4. De beoordelingscommissie is niet zo digitaal. Waarschijnlijk wil die de twee belangrijkste portfoliodelen (het overzichtsdocument en het reflectiedocument) op papier zien en om de tafel bespreken. Daarom raden we de docenten aan om die twee stukken gewoon in Word te schrijven - en niet te structureren via menu-opties in het portfoliosysteem. Het bewijsdeel blijft wel digitaal. |
|
Adviseurs in onderwijs,
|
|
Over dit projectIn een gezamenlijk project hebben HAN webvoorzieningen en IOWO het HAN-portfolio ingericht voor het Leerwerktraject Basiskwalificatie Onderwijs. Dit is een professionaliseringstraject voor promovendi met een onderwijstaak aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waarin zij zich ontwikkelen tot basisgekwalificeerde universitaire docent.
Aanleiding was de opdracht van de RU, dienst P&O, aan IOWO om een digitaal portfoliosysteem gebruiksklaar te maken voor dit Leerwerktraject. Uit een kort vooronderzoek kwam het HAN-portfoliosysteem als meest geschikt voor te voorschijn. In december 2003 is dit inrichtingsproject gestart met een bijeenkomst waarin de wensen en de mogelijkheden over en weer besproken zijn. In mei 2004 is het werk afgerond met een terugblik op het succesvolle project en een vooruitblik in de vorm van mogelijke samenwerkingstrajecten. Betrokkenen vanuit de HAN: Marion Keiren, Paul Siepman, en Peter Wassenaar; vanuit IOWO: Bea Edlinger, Willibrord Huisman, en Riekje de Jong. |
|
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen:
|
|
|
|
|
|
|
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen. Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste. Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie. |