Willibrord Huisman Homepage
www.willibrordhuisman.nl

Up to the highest level of this menu treeWebstek

vuller
Composities: 
Koor a capella:
- Brandsma (2023, 12 delen)
- De lastpost (passie, 24 delen)
- De mooiste theemuts
- Een nieuw heiligenliedje
- Listen and Look
- Geluid van water
- Onze Kracht
- Vijg
- Over de liefde
- Brandt ons hart niet in ons
- Oorverdovend fluistert
- Alles wacht op jou
- Nacht in het knekelhuis
Kerstliederen, a capella:
- Maria die zoude
     naar Betlehem gaan  
- Een kind geboren
     te Betlehem
- Het was een maged
     uitverkoren
Kerkmuziek:
- voor vieringen met kinderen
  (Kinderkerk, 35 liederen)
- Habeas requiem
- De boot in
- Geroepen
Diversen:
- Goedemorgen mama! 
- Clamavi (canon) 
- Feliciter
- The Siphonaptera (canon) 
- Aqua viva
- Viragom 
- Mees 
- Vijf vogels (pdf)
- Overig 
Voor blokfluiten:
- Gaande de weg   
- A Short History of Life
- Kwartet voor blokfluiten
Arrangementen:
- Lang zullen ze leven 
- 4 Sinterklaasliedjes 
- Ederlezi 
- Se essa rua fossa minha 
- Gabriel's Message 
- Klein, klein Jezuken 
Zetwerk:
- Wilhelmus van Nassouwe 
Anderszins:
- Over Noteflight 

 

 

 

Clamavi - canon in de kwint

Voor koor a capella SATB
Willibrord Huisman, juli 2015

Voor Campuskoor Veelstemmig

Toelichting

Deze canon volgt vier regels:

  • begin na elkaar, (net als elke canon)
  • begin om beurten op de grondtoon of op de kwint;
  • als-ie eenmaal loopt kun je 'm naar believen herhalen
    (als cirkelcanon)
  • eindig tegelijkertijd als de bas op de slotnoot is.

Daarvan is de tweede regel ongebruikelijk. De tenoren en sopranen zingen de melodie vijf tonen hoger dan de bassen en de alten. Dat zingt lekker en het geeft bijzondere effecten.

Voor de kenners: eigenlijk zingen de bassen en alten in A klein en de tenoren en sopranen in E klein. Dat gaat hier vanzelf goed doordat de tweede toon (dus b, resp. fis) niet voorkomt in de melodie.

Instuderen

Het zijn maar acht maten die je hoeft in te studeren. Het beste zonder noten.

  • Eerst allemaal op de grondtoon beginnend (dus op A).
  • Daarna de tenoren en de sopranen op de kwint (dus op E).
  • Vervolgens beide tegelijk. Dat klinkt heel bijzonder: je zingt dan de hele melodie in parallelle kwinten.
  • Dan de bassen met na 2 maten de inzet van de tenoren.
  • Dan de alten met na 2 maten de inzet van de sopranen.
  • Tenslotte de complete canon.

Tekst

Clamavi, Domine, de profundis; vocem meam exaudi, Domine.

Een canon zonder tekst is lastig te zingen en lastig te onthouden. Toevallig bleek een gehusselde versie van het De profundis prachtig te passen, zowel qua tekstplaatsing als karakter. Dit zijn de eerste twee regels uit de latijnse vertaling van Psalm 130.

De profundis clamavi ad te, Domine. Domine, exaudi vocem meam.

Uit de diepten roep ik tot u, heer. Heer, luister naar mijn stem.

Meer

 

Als het meezit verschijnt hierboven de partituur. Die kun je (zielloos) laten klinken door op het afspeelknopje te klikken.
A = alleen de melodie
B = tweestemmig, alt en sopraan
C = tweestemmig, bas en tenor
D = volledig inclusief slot 
Ook kun je de partituur in een nieuw venster openen, in Noteflight. Je hoeft niets te installeren en je hoeft geen account aan te maken. (Lees meer over Noteflight)

Downloads

  • Volledige partituur (pdf)
Je kunt dit alles downloaden en vermenigvuldigen voor gebruik in je eigen koor maar niet voor commercieel gebruik. Vermeld de auteur en verander niets aan de tekst of muziek. Wil je wel wat aan de muziek veranderen, neem dan contact op, opdat ik je een bewerkbare versie van de partituur kunt sturen. Sowieso stel ik een mailtje zeer op prijs!
Bijgewerkt 2 oktober 2017
© Willibrord Huisman 1990-2023
Reacties? Vragen? Graag!
Abonneer je op de koorwerknieuwsbrief
Multifunctionele webstek:
permanent in ontwikkeling,
altijd wel ergens verouderd,
sinds november 2011.