Veelstemmig verhaal:
bloemlezing
Brandsma is qua opzet sterk
vergelijkbaar met de passie De lastpost.
Om een indruk te krijgen van hoe Brandsma
eruit gaat zien, presenteren we hier een bloemlezing met
toelichting.
Vooraf: let op dat je niet luistert met
dezelfde oren als waarmee je profi televisieopnames beluistert. Bij
amateuroptredens rammelt er altijd van alles, zowel qua uitvoering
als qua opnametechniek. Het gaat hier om de zangers en wat zij
zingen, en om het publiek dat dat meemaakt.
1.
Suggestie: kijk eerst de documentaire
https://youtu.be/zpgRI6bdTO8
2.
De pagina over het eerste lied “Begin” geeft een goede indruk
van onze werkwijze.
http://www.delastpost.nl/alleliederen/begin.htm
Je vindt dan:
- Een
toelichting
-
Verscheidene opnames uit uitvoeringen
- De tekst
- Een link
naar de (afspeelbare) koorpartituur
- De
koorpartituur afdrukbaar (PDF)
Dit lied wordt door alle koren gezongen,
waarbij het publiek de bovenstem zingt. In de première zong het
publiek nog uit een programmaboekje; sindsdien hebben we de noten
geprojecteerd, wat veel beter gaat. Hoewel de muziek nieuw is,
zingt een koorconcertpubliek zulke muziek al goed mee na één maal
doornemen. Aan het eind van de passie zingen koor en publiek “Adieu”
op dezelfde noten.
3.
Een voorbeeld van meerkorigheid is het lied “Anders dan
anders”, dat het laatste avondmaal schildert.
http://www.delastpost.nl/alleliederen/andersdananders.htm
- Een
kinderkoortje zingt de vraag “Waarom”
- Jezus
antwoordt “Dat zal ik vertellen”
- De
leerlingen beamen met “Gezegend ben jij”
In het tweede deel van het lied verandert het
karakter; daar voorzegt Jezus zijn dood en deelt hij brood en wijn.
Suggestie:
4.
Een voorbeeld van een heel bescheiden koorregie is “Tussen de
zwarte bomen”, het gebed op de olijfberg. Drie keer bidt Jezus op de
berg (tweestemmig vrouwenkoor, hier hoog staand) en daalt af naar de
slapende leerlingen (hier zittend op de grond, zingen noenoe),
totdat die uiteindelijk opstaan.
http://www.delastpost.nl/alleliederen/tussendezwartebomen.htm
5.
Een voorbeeld van een intiem stuk is “Leegte van dagen”,
een mini stabat mater, op een gedicht van Liesbeth Jansen.
http://www.delastpost.nl/alleliederen/leegtevandagen.htm
Suggestie:
6.
Een voorbeeld van een (heel) heftig stuk is de kruisiging
en bespotting, “Geen woorden meer”. Dit lied maakt een enorme
draai – van de centurion die die lastpost wel even aan het kruis zal
hangen tot de totaal verstilde en vereenzaamde kruisdood, met
tussendoor voortdurend de venijnige omstanders. “Mijn God, waarom
verlaat je mij” wordt zesstemmig door een ander koor gezongen.
http://www.delastpost.nl/alleliederen/geenwoordenmeer.htm
|