Toetsing, terugkoppeling, beoordeling

Summatief? Beoordelende terugkoppeling? Toetsdoelen? Peer assessment?

Begripsverwarring en spraakverwarring maken toetsing extra ingewikkeld. De betekenissen verschillen per tak van onderwijs, per visie op onderwijs, per onderwijsinstelling, en per deskundige. En met Brits Engels en Amerikaans Engels erbij wordt het nog veel erger.

Anderzijds: hoe u iets noemt maakt niet zoveel uit, zolang u zelf maar helder heeft wat u bedoelt. Deze zelfstudiemodule poogt u daarbij te helpen door een min of meer consistent geheel te presenteren.

    
Onderwijsadvieselement 67
2013
update: 26 februari 2015
status: etalage
info: Naar de statusinfo van dit onderwijsadvieselement

Zelfstudiepowerpoint

Start PPT in presentatiemodus als het goed is.Bestudeer de powerpoint online: WH_OverToetsing.ppsx

U ziet 13 geanimeerde dia's waarin toelichtende 'geeltjes' verschijnen.

  • Kleur en animatie zijn essentieel.
  • Deze ppt werkt niet op tablets.
  • Deze ppt is ongeschikt om te printen.
  • Reken op 15 minuten studietijd.
   
Schema dat u veel beter in de ppt zelf kunt bestuderen.
Het schema voor beoordelende ("summatieve") toetsing.

Meer lezen

  • 63 Didactische consistentie, over de samenhang tussen doelen, toetsing, leren en onderwijs.
  • 66 Doelen bepalen en beschrijven.
  • 65 Rubrics.

Verwijs graag naar deze pagina, met het permanente adres:
www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvies/67

   
 

   

  

 
Over dit onderwijsadvieselement 67

De meeste dia's in de powerpoint heb ik sinds 2011 ontwikkeld voor cursussen over toetsing. In januari 2015 heb ik hier de 'geeltjes' aan toegevoegd waardoor de powerpoint ook voor online zelfstudie bruikbaar is.
Deze webpagina is nog niet af. Ik hoop nog een Babylonische tabel te maken met veelvoorkomende spraak- en begripsverwarring over toetsen. Oplossen kunnen we het probleem niet; maar benoemen helpt vast.

 

Status:Toelichting over de status van deze onderwijsadvieselementen atelier 
naar inhoud

   

  

naar inhoud
Context & colofon

U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of gebruikt heb.
Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie, bijvoorbeeld in het kader van de BKO.
De meeste heb ik ontwikkeld bij IOWO, dat inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch intact; let op het jaartal en de status.
Onregelmatig maak ik ook nieuwe.
De index geeft u een overzicht van de onderwerpen en statussen.
Ik stel uw reacties zeer op prijs.

 

Willibrord Huisman, 2002 - 2019

 

www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvies
www.ru.nl/oo (Radboud Universiteit, afdeling onderwijsondersteuning)
Naar de index van de onderwijsadvieselementen (nieuw venster)© Willibrord Huisman: niet kopiëren, graag naar verwijzen. Toelichting over verwijzing opnemen
 
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen. Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat essentiŽle informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste. Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie.