Wat zijn rubrics? Waarvoor gebruik je die? Wie gebruiken ze eigenlijk?
Hoe ontwikkel je ze? Wie ontwikkelen ze? Wat zijn de valkuilen?
Genoeg vragen met onverwachte antwoorden. Samen laten ze zien waarom
rubrics zo waardevol zijn, niet alleen in de toetsing, maar ook in het
leren, het onderwijs, de ontwikkeling en de verantwoording daarvan.
1. Richten en toetsen met rubrics /
Aligning and Assessing with Rubrics
2. Het beoordelen van klinisch redeneren
3. Hoe goed kun je klinisch redeneren?
5. Meer lezen
Onderwijsadvieselement 65
2015
update: 4 april 2022
status: etalage
info:
1.
Richten en toetsen met rubrics
Geschreven voor gebruik in de curriculumherzieningen van de Faculteit
Medische Wetenschappen van de Radboud Universiteit.
2. Het beoordelen van klinisch redeneren (werkversie,
2015)
Over de toetsing van het vermogen tot klinisch redeneren van coassitenten
in de opleiding Geneeskunde van de Radboud Universiteit.
De notitie geeft een kort kader over toetsing en beoordeling bij
mondelinge tentamens, gevolgd door een voorstel voor het vastleggen van
criteria en prestatieniveaus. Deze moeten ertoe leiden dat de beoordeling
betrouwbaarder en inzichtelijker wordt en dat de studenten beter weten wat
er van hen verwacht wordt én dat ze aldus ook onderling kunnen oefenen. De
beschrijvingen van de criteria zijn deels gebaseerd op observaties van
twintig mondelinge examens in 2013.
De notitie bevat een
rubric die bedoeld is om
medio 2015 gebruikt te worden. Typerend voor een rubric is dat die op grond van
praktijkervaringen af en toe weer wordt aangepast. Vandaar dat dit
document de status 'werkversie' heeft.
Versie 5.1 De roze velden zijn een agendapunt voor de komende
ontwikkelteambespreking.
3. Hoe goed kun je klinisch redeneren? (werkversie,
2018)
Drie jaar later is de masteropleiding Geneeskunde aan de Radboud
Universiteit aangepast; het mondeling tentamen is in deze vorm vervallen. In
plaats daarvan is het verwerven van het vermogen tot klinisch redeneren een
vast onderdeel van de coschappen, inclusief begeleiding en formatieve
toetsing.
Het document over de rubric, en de rubric zelf, zijn nu aangepast: niet
langer is de examinator de veronderstelde lezer, maar de student zelf. Een
cijferberekening is niet langer nodig.
Naar verwachting ontwikkel ik in samenwerking met
anderen meer notities op dit gebied; wellicht ook een zelfstudiemodule.
Ook nieuwe versies zullen hier verschijnen.
Status:
etalage
Context
& colofon
U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in
mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of
gebruikt heb.
Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen
en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie,
bijvoorbeeld in het kader van de BKO.
De meeste heb ik ontwikkeld bij
IOWO, dat
inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch
intact; let op het jaartal en de status.
Onregelmatig maak ik ook nieuwe.
De index geeft u een overzicht van de
onderwerpen en statussen.
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen.
Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat
essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste.
Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie.