Willibrord Huisman Homepage Huis van
Huisman

Ga ťťn menuniveau hogerIndex

Column OI:

 

Stokje

Generaal Falen

Steunend onderwijs

Studeren zonder muis

Edumassa, eduflux

Probleemzoekend onderwijs

Missievirus

Virtual absence

Onzichtbaar tabelopzijduwbalkje

Column (door Eva)

Muizenissen

Stokje

Mijn vader was vroeger schoolmeester. Bij schoolmeesters van vroeger denk ik aan eigenzinnige betweters die een wanordelijke troep leerlingen in een ijzeren greep weten te houden, gewapend met een rotan stokje, waarmee ze duchtig tekeer kunnen gaan. En de les bestaat uit het slaafs opdreunen van betekenisloze plaatsnamen.

Maar nee, vertelt mijn vader, je had ook telefoonles. In een hoekje van zijn klas werd een telefoon geÔnstalleerd en om de beurt gingen de kinderen ermee oefenen. Ze werden opgebeld door een dame van de PTT. En daarna moesten ze terugbellen. Mijn vader gaf ICT-onderwijs avant la lettre.

Inmiddels treed ik meer in zijn voetsporen dan je denken zou. Mijn ICT-klasje is wel minder groot, maar ik ben even goed de meester. Mijn arme leerlingen moeten onbegrijpelijke basisregels uit het hoofd leren. Gebruik de rechter muisknop! Durf te slepen! De computer heeft het gedaan! En: Laat nooit uw muis los!

Zelf oefenen hoort er ook bij. Mijn leerlingen moeten dat doen met Studienet. De dame van de PTT is gedigitaliseerd tot webpagina's met terugkoppeling. IJverig zijn ze bezig, met z'n tweeŽn achter een beeldscherm. De wanorde is niet te beschrijven. Sommigen beginnen met iets veel te moeilijks en lopen hopeloos vast. Anderen lezen de opdrachten nauwelijks en gaan meteen als hackers tekeer. De digitale PTT-dame wordt op grote schaal genegeerd. Wedstrijden worden gevoerd om wie zich het eerste in een discussiegroep vertoont.

Daar tussendoor loop ik rond. Streng wijs ik enkelvensterwerkers terecht. Zachtmoedig leg ik uit dat je niet naar de muis moet kijken maar naar het scherm. De echte hackers krijgen supermoeilijke opdrachten. Waar nodig wijs ik namens de genegeerde PTT-dame fijntjes op onvolkomenheden in een opdrachtuitwerking. Ik demonstreer muisloos knippen & plakken. Eigenlijk draag ik vooral bij aan de wanorde.

Maar ze leren een hoop. Gaandeweg wordt zelfs de betekenis van de basisregels duidelijk. Gebruik de rechter muisknop en durf te slepen zijn eye-openers. Tjonge, wat jammer dat ik dat niet eerder wist! De computer heeft het gedaan steekt velen een hart onder de riem. En inderdaad: hard-, soft- en netware demonstreren in een cursusdag gretig een indrukwekkende reeks kwalijkheden.

Op de 'evaluatie in informele sfeer' vraag ik of ik niet al te zeer de schoolmeester heb uitgehangen. Jawel, zeggen ze, maar dat was juist wel goed. Ik haal opgelucht adem. Ze waarderen zelfs mijn stokje!

Jawel, ik gebruik een stokje. En niet zomaar een: een rotan stokje. Daarmee gaat het het beste, want die zijn licht en stevig en bibberen niet zoals die moderne telescopische gevallen. De beste trek je uit een plantenbak, en aan de schimmelende zachte onderkant snij je een venijnig puntje. Daarmee kun je pixelprecies iets aanwijzen, zonder de muis af te pakken. Immers: Laat nooit uw muis los!

Onlangs hielp mijn dochter mijn vader met mailen. Met geduld en een stokje wees zij alles keurig aan. Mijn vader heeft er veel van geleerd. Maar of hij vroeger ook een stokje had, dat weet ik niet.


OnderwijsInnovatie, maart 2000, p 37. 
© Open Universiteit Nederland /  Willibrord Huisman


Reacties? Graag!
Willibrord Huisman

Dit alles in het Huis van Huisman
mijn ernstig verouderde, voormalige HomePage
Maar zie: er is een nieuwe webstek per 1 nov 2011